Home » Compliancy leidt tot extra klantenvertrouwen

Compliancy leidt tot extra klantenvertrouwen

Working on laptop

“Compliancy leidt tot extra klantenvertrouwen”

De afgelopen twee jaar heeft de digitalisering van onze werkomgeving grote sprongen gemaakt. We leven ondertussen in een hyper geconnecteerde wereld, waarbij we van bijna overal kunnen werken. Maar dat brengt ook uitdagingen met zich mee op vlak van security en compliancy. Want hoe meer data je creëert en deelt, hoe groter het risico dat er iets misloopt. Wesley Venstermans, Compliance en Security Manager bij SecWise legt uit waarom ook jij ermee aan de slag moet gaan.

Compliancy kan je in algemene termen omschrijven als het voldoen aan een set regels, normen of wetten. Door het na te streven toon je als organisatie aan de buitenwereld dat je op de hoogte bent van de huidige wet- en regelgeving, en dat je ook stappen onderneemt om daaraan te voldoen. Een organisatie met een bepaalde aantoonbare normering zal haar reputatie zien groeien, hoger scoren qua klantenvertrouwen, en dus ook betere resultaten kunnen voorleggen.

Vorig jaar groeide de data estate -dat is alle data die organisaties wetend en onwetend bezitten- globaal gezien met 62 procent. En ook dit jaar wordt minstens zo’n groei verwacht. Het vele remote werken, zorgt niet geheel onverwacht voor extra dataverkeer. Denk maar aan de vele virtuele vergaderingen, chatgesprekken of  het in real-time samenwerken op gedeelde documenten, die de voorbije jaren enorm zijn gegroeid. Hoewel het geweldige tools zijn binnen hybride werken, kunnen ze ook gevaren met zich meebrengen die er vroeger niet waren.

Gegevensbescherming

Een slecht beheer van je data kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat kostbare gegevens ongewild gedeeld of verspreid worden. Binnen SecWise zetten we dan ook vooral in op het beter beschermen van je data en het verhogen van je privacy posture. We ondersteunen je in het ontdekken, classificeren en beschermen van je gevoelige data, on-premise en in de cloud, en helpen je om het risico op het oneigenlijk gebruik van je data te verkleinen.

Compliancy, en dus ook gegevensbescherming, is voor elke organisatie van belang omdat ze allemaal in meer of mindere vorm gevoelige of vertrouwelijke data bezitten. Het is een mythe dat enkel banken, ziekenhuizen of nucleaire sites  risico lopen. Zelfs een ontevreden medewerker kan veel schade aanrichten als hij/zij je klantenbestand of intellectuele eigendom zomaar deelt met een concurrerend bedrijf.

Balans tussen bruikbaarheid en veiligheid

Organisaties die al klant zijn bij SecWise kunnen alvast op hun beide oren slapen. Bij het uitrollen van onze andere securitytrajecten, houden we steeds rekening met de belangrijkste compliancyregels. Daarbij werken we volgens internationaal erkende security frameworks. Maar we kunnen ook apart  aan de slag gaan met gegevensbescherming, zodat we jouw organisatie op die manier naar een volgend niveau kunnen tillen.

Voor nieuwe klanten starten we daarbij altijd met een korte security maturity assessment. Die geeft een duidelijk overzicht van waar je bedrijf momenteel staat en waar je naartoe wil. Met die info werken we vervolgens een roadmap uit die we nadien stap voor stap kunnen uitvoeren, in dit geval met de focus op gegevensbescherming en compliancy.

Om de balans tussen bruikbaarheid en veiligheid van je data steeds in evenwicht te houden, gaan we in gesprek met mensen op de vloer om te weten hoe ze werken, wat ze nodig hebben en welke tools ze daarvoor gebruiken. We bekijken hoe het zit met je gegevensbescherming en governance, je privacymaatregelen en hoe je insider risk  benadert. Daarnaast kijken we ook hoe je er in slaagt om dit alles te beheren, te beheersen en zo nodig te remediëren, uiteraard getoetst aan de huidige GDPR-regelgeving. Daarbij delen we trouwens tijdens elk stadium van het traject transparant onze bevindingen en de bijhorende kosten.

Ben je benieuwd of jouw organisatie de test doorstaat? Neem dan snel contact op met jouw sales verantwoordelijke binnen Secwise, of vul hier het contactformulier in.